Pelit ja satunnaisuus

Jos joku on kiinnostunut ohjelmoinnin osa-alueesta viihteellisemmistä viihdeohjelmista, kuten tietokonepeleistä, peleistäkin saa mielenkiintoisempia lisäämällä peliin satunnaismuuttujia.

John Romerokin käytti voimakkaasti satunnaisuutta uraauurtavassa FPS-pelissä ”Doom” vihollisten sotilaiden ja demonien tekoälyn ohjelmoinnissa. Doom -pelissähän vihollisilla on jotkin tietyt koordinaatit aloituspisteeksi asetettu, ja sitten kun pelaaja aloittaa tason, viholliset alkavat kulkea ”itsenäisesti” linnakkeessa tehden pelistä mielenkiintoisemman, kun ei joka kerta tule välttämättä samoista pakoista viholliset eteen räiskimään, toisin kuin esimerkiksi mitä olen Nintendolla pelannut Mario-sarjan pelejä, siellähän ei ole juuri nimeksikään satunnaisuutta, vaan Marion viholliset tulee aina samasta paikasta ja ne liikkuu samoja ratoja.

Ala-artikkelit tällä sivulla:

Double shot -roll -Simple dice rolling game (Python)